RECENSIE – Het 6 minuten dagboek

Titel: Het 6 minuten dagboek
Auteur: Dominik Spenst
Uitgeverij: Spectrum
Genre: Persoonlijke dagboeken
Beoordeling: ★★★★☆

Een boek dat je leven zal veranderen

Oké om meteen met de deur in huis te vallen, veranderd dit boek je leven? Ja en nee. Je leert dankbaar te zijn voor de kleine dingetjes in het leven, je leert zaken positiever te benaderen en je leert dat als je iedere dag een goede daad doet dit je een goed gevoel geeft. Veranderd het je leven daarom rigoureus? Nee dat niet. Het is geen boek dat je uit je depressie zal helpen maar het is een goed hulpmiddel om positiever in het leven te staan.

Toen ik overspannen raakte en daardoor weer in therapie ging was mijn opdracht om iedere dag 3 positieve dingen en 3 dingen waar ik dankbaar voor ben op te schrijven. In mijn zoektocht naar de beste manier kwam ik dit boek tegen. Ik had al een simpel schriftje geprobeerd (was niet uitdagend genoeg) en een appje (ik hou gewoon niet zo van digitaal noteren en bijhouden, ik heb liever papier). Ik had dus iets nodig wat er mooi en leuk uitziet zodat ik gemotiveerd blijf. Ik ben namelijk zo iemand die dan een invulboek koopt en na 4 weken denkt dat het wel weer genoeg geweest is of ik vergeet het simpelweg. Dit boekje ligt sinds dien op de keukentafel en ik vul hem netjes iedere ochtend en avond in!

De eerste 60 pagina’s zijn gevuld met uitleg over de drie basisprincipes van het dagboek. Positieve psychologie, gewoonten en zelfreflectie. Het leest heel makkelijk weg en is niet zweverig maar meer geschreven vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Als je de informatie gelezen hebt kun je starten met het invullen. Je begint met een evaluatie, hoe voel je je nu? Dit geef je aan met een cijfer. Iedere maand begint met een evaluatie (welk cijfer geef je jezelf per onderwerp), hier kun je ook je gewoonte-tracker invullen (ik gebruik dit zelf overigens niet). Na elke week krijg je weekvragen die je dieper over jezelf laten nadenken. Vragen zoals: waar ben je het meest bang voor of waar ben je het meest trots op. Het idee is om hier niet te lang over na te denken en je eerste gevoel op te schrijven. Dagelijks beantwoord je steeds de zelfde vragen: waar ben ik dankbaar voor / zo ga ik van vandaag een geweldig dag maken / mijn positieve affirmatie / mijn goede daad van vandaag / wat kan ik aan mezelf verbeteren / 3 leuke dingen die ik heb meegemaakt. Op het begin zal dit misschien lastig zijn en zal je het niet echt voelen maar de bedoeling is dat je gaat merken dat je het met je hart opschrijft in plaats van met je hoofd 😉

Het boek heeft genoeg pagina’s om 6 maanden mee te vullen. Ik ben nu ongeveer 2 maanden onderweg en ik moet zeggen dat het inmiddels echt in mijn systeem zit. Iedere ochtend vul ik mijn dankbaarheid, doelen en positieve affirmatie in en iedere avond vul ik mijn goede daad, verbeterpunt(en) en mijn leuke momenten in. Het boek heet het 6 minuten dagboek omdat het je 2 x 3 minuten per dag zou moeten kosten. Op het begin duurt het iets langer want het voelt nog wat ongemakkelijk. Inmiddels denk ik dat het mij in 2 x 3 minuten lukt om met mijn gevoel de vragen te beantwoorden.

Zoals ik al zei is dit geen zelfhulpboek. Het boek zal je niet helpen om van angsten, depressies of negatieve gedachten af te komen. Bezoek hiervoor vooral een therapeut of psycholoog. Waar het mij wel heel erg bij helpt is om bij iedere dag de positieve dingen te zien. Het is makkelijk om je te focussen op alles wat mis gaat. Stel je word wakker en je stapt met je teen in een plasje water, ugh je sok nat, vervolgens klieder je een lepel yoghurt op je net aangetrokken t-shirt en blijkt je fietslicht ook nog stuk waardoor je met de bus naar je werk moet. Op je werk aangekomen heb je een top dag, je krijgt al je werk af en de dag gaat fantastisch. Als ik jou dan vraag; wat ging er mis vandaag? Dan noem jij meteen de natte sok, yoghurtvlek en kapotte fietslamp op. Als ik je nu vraag wat er goed ging vandaag dan moet je nadenken. Het doel van het boek is om naar het positieve te kijken in plaats van naar het negatieve.

Het 6 minuten dagboek is een fijn boek om je te helpen positiever te denken. Het helpt je de dag dankbaar te beginnen en positief af te sluiten. Het helpt mij heel erg om niet alleen maar naar de slechte dingen te kijken, er zit zoveel goeds in een dag. Vaak meer goeds dan negatiefs maar je moet alleen de tijd nemen hier naar te kijken!

Gebruik jij een invulboek of heb jij het 6 minuten dagboek? Laat het mij weten in de reacties 🙂